אקטזיה וראייה מטושטשת הילות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים מאת ד"ר ניר ארדינסט
הקדמה – תופעות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

ניתוחי לייזר להסרת משקפיים נחשבים לבטוחים ביותר. התקדמות דימות העין והידע שהצטבר גרם לסלקציה קפדנית יותר בה מעומדים לניתוח לייזר להסרת משקפיים מנופים בשלב הבדיקות הראשוניות. תופעות לוואי לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים מחלוקות לתופעות לוואי זמניות וארוכות טווח.

תופעות לוואי זמניות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

תופעות לוואי זמניות או חולפות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים הינן נפוצות ובין הסיבוכים או תופעות הלוואי ההפיכים לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים שמתרחשים בעיקר בימים הראשונים ישנם כאבים קלים עד בינוניים (תלוי בסוף הניתוח), ראייה שאינה צלולה, גירוי ועקצוץ בעיניים, הפרשת דמעות (דמעת) ופוטופוביה (רגישות לאור). גם עין יבשה לאחר ניתוח לייזר בעיניים הינו מציב שכיח אך מצב זה הינו הפיך ותלוי בגיל המנותח.

תופעות לוואי קבועות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

ככלל תופעות לוואי קבועות לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים הינן נדירות מאוד. ראייה מטושטשת, סינוורים והילות בעיקר בלילה מתרחשים באופן נדיר אחרי ניתוח לייזר להסרת משקפיים וקשורים גם לעוצמת קוצר הראייה (המספר במשקפיים) לפני הניתוח. ראייה מטושטשת ביום וגם בלילה נגרמת לאחר ניתוח לייזר בעיניים נגרמת בגלל שארית טעות רפרקטיבית.

הקלה על תופעות לוואי לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

טיפול בעין יבשה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפים מתאשר בעזרת דמעות מלאכותיות כמו למשל הילו-קומוד.
תופעות של סינוורים והילות בלילה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים ניתן להקל בעזרת  אלפאגן (Alphagan-P) או קומביגן (Combigan). קומביגן היא שילוב של 2 תרופות להורדת לחץ שמכילה ברימונידין (הרכיב הפעיל באלפאגן) וטימולול (חוסם בטא), אלו תרופות להורדת לחץ תוך עיניי בעיניים אך בגלל הרכיב הפעיל ברימונידין (פעילות מהירה) הוא מצמצם את האישון ומסייע בהילות או סינוורים ברגע שהאזור האופטי המנותח קטן מהאישון או במקרים ויש ניתוח שהתבצע לא מול מרכז האישון.

אקטזיה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

אקטזיה (הידקקות ועיוות של הקרנית) הינה מצב חמור ונדיר לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים. אקטזיה לאחר ניתוח לייזר יכולה להתרחש כבר אחרי שבוע מיום הניתוח ועד מספר שנים לאחר הניתוח. שכיחות האקטזיה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים מעורכת ב 0.6%.

גורמי סיכון לאקטזיה לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

מטבע הדברים רוב מקרי האקטזיה מתרחשים בניתוח מסוג LASIK בגלל שינויים ביומכנים בזמן ניתוח זה.
ישנם גורמים רבים לאקטזיה שנחקרים כעת בין גורמי הסיכון ישנם קוצר ראייה גבוה, צורה תת קלינית של קרטוקונוס הנקראת פרום פרוסט קרטוקונוס (forme fruste keratoconus), residual stromal bed, תבנית מיפוי הקרנית, עובי קרנית מרכזי, מספר (מרשם) של משקפיים לפני הניתוח וגיל(לגיל צעיר יותר יש סיכוי גבוה יותר לאקטזיה לאחר ניתוח לייזר בגלל שהקרנית יחסית פחות קשיחה). גורמים נוספים הינם שפשופי עיניים, חוסר יציבות של המספר במשקפיים, חדות ראייה מתוקנת שאינה מגיעה ל6/6, מין זכר והיסטוריה משפחתית של קרטוקונוס.

עדשות מגע לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים

עדשות מגע ותיקון הקרנית יעילים ביותר לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים מסוגים אלו:

  • laser in situ keratomileusis (LASIK)
  • photorefractive keratectomy (PRK)
  • small-incision lenticule extraction (SMILE)
  • radial keratotomy (RK)
  • arcuate keratotomy (AK)

בעדשות מגע לתיקון טשטוש או הילות לאחר ניתוח חשוב עיצובן המיוחד כמו גיאומטריה הפוכה (התאמת המבנה המיוחד של הקרנית לאחר הניתוח), עדשות מגע רכות כמו קראסופט, עדשות מגע קשות, עדשות מגע קשות למיבליות, עדשות מיקרו-סקלרליות, עדשות מגע מיני-סקלרליות ועדשות מגע סמי-סקלרליות.

Rate this post

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר לפרסם תגובה.

    לתאום פגישה

      כל הזכיות שמורות למרכז לקרטקונוס 2010© | עיצוב ובניית אתרים Atar2b

      דילוג לתוכן