הסרת העדשה וטשטוש הראייה בקרטוקונוס מאת ד"ר ניר ארדינסט

פציינטים מדווחים שלאחר שהם מסירים את העדשה הם רואים פחות טוב מלפני שהרכיבו ועברו למשקפיים למשל. הסיבה לטשטוש הראייה הינו תהליך corneal warpage.

הקדמה – טשטוש בהסרת העדשות מגע

פציינטים רבים מדווחים שפעם אחר פעם שהם מסירים את העדשה הרכה, הקשה, הסקלרלית, ההיברידית הם רואים בהרבה פחות טוב מלפני שהרכיבו את העדשה (ועברו למשל לתיקון משקפיים).

הסיבה לטשטוש הראייה בהסרה

הסיבה לכך שעדשות יוצרות הליך שנקרא בשם המקצועית corneal warpage. corneal warpage גורם לשינוי של אפיתל הקרנית ועלול לשנות קימורים או הרמה קדמית במיפוי הקרנית (טופוגרפיה). שינוים אלו משפעים על כוח התשבורת של הקרנית ומתרחשת פגיעה באיכות הראייה כיוו ן שקרני האור נשברים אחרת.

עדשות מגע קשות ועדשות מגע טוריות גורמות להרבה corneal warpage

עדשות מגע קשות וחלק מעיצוב עדשות מגע טוריות (צילנדר) גורמות להרבה corneal warpage הן בגלל שפשופים מכאניים של עיצוב העדשה ומודלוס (קשיחות) חומר הגלם והן בגלל לחץ של דוק הדמעות (שכבת הדמעות).

מדוע בהסרת עדשות מגע סקלרליות ועדשות מגע היברדיות שאינן נוגעות בקרנית קיים טשטוש בהסרה?

גם עדשות מגע סקלרליות ועדשות מגע היברדיות שאינם נוגעות בקרנית יש תהליך של corneal warpage. תהליך של corneal warpage בעדשות מגע סקלרליות ועדשות מגע היברדיות נגרם בגלל מתח הפנים של נוזל הסליין. לוולטינג (מרחק בין העדשות מגע הסקלרלית לקרנית) יש משמעות ללחץ של מתח הפנים והוא משתנה בהתאם למרחק. מתח הפנים הינו פועל יוצא של הכוחות הפועלים בין המולקולות של הנוזל וקשור לצפיפות והתנגדות הנוזל לדחיסה. למתח הפנים של הסליין או דוק הדמעות יש כוח אדיר ביחס לשכבה שלו בגלל תהליכים פיסקליים שונים.

מתי להוריד עדשות מגע לפני מיפוי קרנית?

תהליך של corneal warpage קשור באופן מובהק לאמינות של בדיקת מיפוי קרנית במכשיר הטופגרפר – גם קדמי וגם אחורי.

מחקר של Wilson ועמיתיו הצביעו שפציינטים המרכיבים עדשות מגע קשות ועדשות מגע רכות בסוג הרכבה של  Extended Wear (הרכבה עם שינה) להקרנת מתייצבת לחלוטין רק אחר 6-5 חודשים.

מחקר של NG ועמיתיו הראו שלאחר הסרת עדשות מגע רכות ערכי הרפרקציה והקרטומטריה הם הראשונים שמגיעים ליציבות לאחר 10 ימים ו-18 ימים בהתאמה מחקר של NG ועמיתיו גם הראה שערכי הטופוגרפיה של הקרנית והפכימטריה הם האחרונים שמגיעים ליציבות לאחר 28 ימים ו-35 ימים בהתאמה.

אז כמה זמן בעולם האמיתי צריך להוריד עדשות מגע לפני ניתוחים רפרקטיביים ולפני ביצוע מיפוי קרנית:

  • שבוע אם מדובר בעדשות רכות
  • שבוע אם מדובר בעדשות מגע היברדיות
  • שבוע אם מדובר בעדשות מגע סקלרליות
  • שבועיים אם מדובר בעדשות קשות או עדשות מגע טוריות או עדשות מגע בהרכבה ממושכת.

אז אם פציינט החולה בקרטוקונוס או נבדק המרכיב עדשות מגע שואל מדוע שאני מוריד או מסיר את העדשה אני רואה גרוע יותר ממה שראיתי לפני ההרכבה התשובה פשוטה-בגלל corneal warpage.

5/5 - (1 vote)

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר לפרסם תגובה.

    לתאום פגישה

      כל הזכיות שמורות למרכז לקרטקונוס 2010© | עיצוב ובניית אתרים Atar2b

      דילוג לתוכן