שאלות ותשובות על קרטוקונוס ד"ר ניר אדינסט

ד"ר ניר ארדינסט מהמרכז לקרטוקונוס עונה על שאלות בנושא מחלת הקרטוקונוס

מהי הגדרת הקרטוקונוס?

מחלת הקרטוקונוס  היא מחלה דו- עינית המתאפיינת בהחלשות רקמת הקרנית, הידקקות הקרנית ובבלט חרוטי של הקרנית (צורת קונוס ומכאן שם המחלה).

כיצד מתבצע אבחון קרטוקונוס?

לפני פיתוח מיפוי הקרנית האבחון התבצע בשלבים מתקדמים יותר של המחלה , כשהופיעו בקרנית שינויים ברפלקס האור שניתן להבחין בהם באמצעות רטינוסקופ או כשניתן היה להבחין בבליטה של הקרנית, שינויים בעוביה ואף הצטלקותה.

כיום, האבחון העיקרי מתבצע בעזרת מיפוי קרנית. קיימת חשיבות למיפוי הקרנית האחורית, למעקב אחר שינויים בין מיפוי למיפוי ולבדיקת ההידקקות התחתונה של הקרנית. מיפוי הקרנית תרם לאבחון מוקדם של המחלה, גם בשלבים טרום קליניים ולפני הופעת תסמיני המחלה.
על בסיס תוצאות מיפוי הקרנית ובדיקת הקרנית עצמה קובע רופא העיניים את סוג המחלה – קלינית או תת-קלינית (ללא תסמינים קליניים).

מהם מאפייני מחלת הקרטוקונוס?

המחלה מתחילה להתפתח בגילאי העשרה כאשר המחלה אינה מלווה בכאב או סימנים בולטים בעין.
מאפיינים קלאסיים של המחלה הם טשטוש ראייה ועליית חריגה בעוצמת האסטיגמציה (המכונה צילינדר ע"ש התיקון במשקפיים) בתדירות גבוהה מהרגיל.

האם קרטוקונוס גנטי? מהי השכיחות של קרטוקונוס?

לקרטוקונוס יש קשר גנטי לקרטוקונוס (כ10-15% מסך המקרים) ושכיחות המחלה נאמדת ב 1:2000

מתי הקרטוקונוס מתגלה?

לרוב קרטוקונוס מתגלה בגיל ההתבגרות ומתייצבת בעשור השלישי של החיים.

איזה תהליכים מתרחשים במחלת הקרטוקונוס?

במחלת הקרטוקונוס קיים חוסר איזון בין הרס תאי הקרנית לבניית התאים (בדומה לאוסטאופורוזיס – שבה תהליכי הרס העצם רבים מתהליכי הבנייה ).
ניתן לומר שקיימת פעילות יתר של אנזימים המזרזים תהליכי פירוק של חלבון (אנזימים פרוטאוליטיים), ופחות פעילות עיכוב של אותם האנזימים.
בשכבת הקרנית העבה ביותר – השכבה האמצעית הנקראת סטרומה, ובשכבת האפיתל (השכבה החיצונית של הקרנית) מתקיימים תהליכים  של מות תאים.
במצבים חמורים גם השכבה מתחת לאפיתל (שכבת הבואמן) עלולה להיקרע.
החלשות השכבות בקרנית והשינויים בה מביאים לעיוות הקרנית היוצרת אסטיגמציה (צילינדר) אירגולרית גבוהה.
בטיפול הקרוסלינקינג (קשרי צילוב) מחזקים את תאי חלבון הקולגן בקרנית ע"י הזלפת ויטמין B2 (ריבופלבין) וחשיפה לקרינה אולטרה סגולה.
הטיפול מתבצע לאחר הסרת שכבת התאים העליונה של הקרנית (אפיתל).
טיפול זה הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים, ניתן לחזור עליו מספר פעמים והוא היחיד המונע את התקדמות המחלה.

מהו הטיפול בקרטוקונוס?

הטיפול הראשוני בקרטוקונוס הוא בעזרת משקפיים או עדשות מגע.
במקרים המתונים מטפלים באמצעות עדשות מגע ייחודיות לקרטוקונוס – סקלרליות או מיני סקלרליות.
הטיפול המונע היחיד הוא קישור צולב (קרוס לינקינג) – הפעלת האנזים שגורם לקישור צולב של הקרנית מצליחה לעכב ואף לעצור את התקדמות הקרטוקונוס.
במקרים מתקדמים קיים צורך בהתערבות כירורגית – השתלת טבעות תוך קרניתיות, טיפולי לייזר, השתלת עדשות תוך עיניות ועוד.

מהן תופעות הלוואי של הרכבת עדשות מגע סקלרליות?

תופעות הלוואי או הקשיים המתעוררים אצל מרכיבי עדשות מגע סקלרליות לקרטוקונוס הן קושי בהורדת העדשות וערפול או טשטוש ראייה הנובע מהצטברות חלבונים ומשקעים בין העדשה לקרנית (הנוזל) או בעדשה עצמה.

האם קרטוקונוס מוריד את הפרופיל הרפואי הצבאי?

קרטוקונוס מוריד את הפרופיל הרפואי הצבאי כתלות בחומרה ובסימנים בעין שנתגלו בבדיקה. במילים אחרות הפרופיל הרפואי יקבע בהתאם לחומרת הקרטוקונוס, חדות הראייה, מיפוי וסימנים שעלולים להתפתח בעין ממחלת הקרטוקונוס. קרטוקונס קל עד בינוני יוריד את הפרופיל הרפואי ל 65. קרטוקונוס מתקדם יוריד את הפרופיל ל64 ובכל מקרה יש להצטייד במיפוי קרנית.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קוצר ראייה. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג, סריקה דיגיטלית, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות.
האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

3.7/5 - (4 votes)

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר לפרסם תגובה.

    לתאום פגישה

      כל הזכיות שמורות למרכז לקרטקונוס 2010© | עיצוב ובניית אתרים Atar2b

      דילוג לתוכן