עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס דר' ניר ארדינסט

עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס

עדשות מגע היברידיות לקרטוקונוס

מהי עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס?

עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס היא עדשת מגע קשה במרכזה בעלת "חצאית" של עדשת מגע רכה להיקף

למי מתאימה עדשת מגע היברידית?

עדשת מגע היברידית מתאימה למקרים של קרניות מעוותות, קרטוקונוס, טבעות ולאחר ניתוחי קרנית. בנוסף עדשת מגע היברידית תתאים למשל למטופלים המרכיבים עדשות מגע קשות ואינם שבעי רצון מנוחיות השימוש בהן ובמצבים בהם התאמת עדשות מגע פיגיבק או סקלרליות פוגעת בבריאות העין או גורמת לטשטוש חריג בראייה בעת הסרתן.

סוגים של עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס וקרניות מעוותות

ארבעת סוגי עדשות המגע ההיברידיות הקיימות:  Synergeyes Clearkone, Synergeyes UltraHealth, Synergeyes KC.

חסרונות עדשת מגע היברידית

  • אחד החסרונות שיש לקחת בחשבון הוא מחיר עדשות מגע היברידיות. העלות המצטברת הגבוהה נובעת מהחלפה תכופה של העדשות (אחת לחצי שנה).
  • חיסרון נוסף: קיימים מקרים רבים של שינוי מבנה העדשה לאחר ההתאמה. בכתב העת "קרנית" פורסם בשנת 2010 מחקר שמצא כי אצל יותר משליש (36.1%) מחולי הקרטוקונוס שהותאמו להם עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס היה צורך בהתאמה מחודשת.
  • אותו מחקר מצא כי הנוזל הכלוא בחצאית עדשת מגע הרכה בעדשת מגע ההיברידית גורם לחוסר נוחות ועלול להזדהם.
  • יתרונותיה של עדשת המגע ההיברידית מוגבלים במקרים מסוימים בהשוואה לעדשות מגע אחרות. תועלתה של עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס מוגבלת במקרה של קרטוקונוס מתקדם או גלובוס קרטוקונוס (מקרים שבהם בלט הקרנית הוא בצורת כדור).
  • מחקר נוסף שפורסם ב Eye Contact Lens בשנת 2011 התמקד בנזקי היפוקסיה (העדר חמצן). המחקר מצא חסרונות נוספים בדורות הקודמים של עדשות מגע היברידיות ושם נמצא כי נוצרים נזקי היפוקסיה, כלי דם חדשים בקרנית ובצקת לאחר 5 שעות הרכבה.

הרכבת עדשות מגע היברידיות לקרטוקונוס וקרניות מעוותות

  • יש לשטוף ידיים בסבון ומים וליבש את הידיים.
  • לאחר מכן יש לקחת את המשאבה (פומפה או DMV) ולשים את מרכז העדשה במרכז המשאבה. ניתן גם לתפוס את העדשה בשלוש אצבעות במקום בעזרת המשאבה.
  • יש למלא בסליין ללא חומר משמר את כל מאגר בעדשה (קערית העדשה).
  • לבסוף יש להביט למטה ולהחדיר את העדשה לעין בעדינות תוך שמירה על מרכוז המשאבה.

הסרת עדשות מגע היברידיות לקרטוקונוס וקרניות מעוותות

הסרה של עדשת מגע היברידית פשוטה וקלה. בניגוד לעדשת מגע סקלרלית אין צורך להשתמש במשאבה. ההסרה של עדשת מגע היברידית מתבצעת בשלב אחד בלבד. יש לאחוז את חצאית עדשת המגע הרכה בחלקה התחתון (במיקום של שעה 5 ושעה 7) ולצבוט את העדשה החוצה.

ניקיון ואחזקה של עדשות מגע היברדיות לקרטוקונוס

ניתן להשתמש במערכת מי חמצן (היעיל ביותר לניקוי וחיטוי עדשות מגע היברידיות לקרטוקונוס).
יש להזליף סליין ללא חומר משמר למאגר העדשה או קערת העדשה.
ניתן להוסיף דמעות מלאכותיות ללא חומר משמר למאגר הדמעות של העדשה.

מחיר עדשות מגע היברדיות לקרטוקונוס

עלותן של עדשות מגע היברידיות גבוהה יחסית ביחס לזמן ההרכבה הכולל שלהן.
עלות עדשות מגע היברידיות לקרטוקונוס או לקרנית מעוותות  – 3500  ₪ לחצי שנה או 5500 ₪ לשנה לפי מחירון חברת סופלקס.

ההחלפה של עדשת מגע היברידית

החלפה של עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס או לקרנית מעוותת מתבצעת כל 6 חודשים.

ערכים של עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס

  • לעדשת מגע היברידית יש יכולת לתיקון אופטי של פלוס 10 עד מינוס 20.
  • קימורי בסיס החצאית (טבעת העדשה הרכה) הינם 8.7 מ"מ, 8.4 מ"מ, 8.1 מ"מ ו7.9 מ"מ.
  • הקלירנס או אזור הסג נע בין 300 ל 550 מיקרון כאזור מומלץ.
  • ישנם כ 11 אזורי קימור בחלק המרכזי שנעים מ 50 מיקרון עד 550 מיקרון.
  • עיצוב הקימור (vault) של עדשת המגע ההיברידית מכיל שני ערוצי התאמה – הערוץ הראשון מקבע קלות את הקימור המרכזי באזורים בהם אין שינוי רב בקימורים. הערוץ השני גורם לשינויים גדולים יותר באזור המרכז. בשינוי גדולים באזור המרכזי יש כיסוי נרחב לעיוותי קרנית בגלל מבנה הגאומטריה ההפוכה בעדשת מגע ההיברידית.
המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום הקרטוקונוס. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג ו/או סריקה דיגיטלית ו/או הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור מד"ר ניר ארדינסט. ניתן לצטט פיסקה עם מתן קרדיט מלא לד"ר ניר ארדינסט המרכז לקרטוקונוס. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

5/5 - (2 votes)

2 תגובות to “עדשת מגע היברידית לקרטוקונוס”

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    ד"ר ניר שבוע טוב,

    אשמח לשמוע דעתך על עדשות היבדרידיות:

    1. עדשה היבדרידית מהווה פתרון רחב טווח בקרניות מעוותות וא-רגולריות, אז למה נראה שיש הרבה הגורסים דווקא בסקלרלית ודומיה? (להוציא מקרים מתקדמים במיוחד, כמו קרטוגלובוס)

    2. היברידית, בניגוד לסקלרלית על צורותיה, איננה מערכת סגורה. אנו יודעים עד כמה הקרנית היא "מפלצת מטבולית". מדוע שלא נספק מלכתחילה היברידית, ונסיר דאגה מלבנו באשר להצטברות רעלים במטופלים עם הענות היגיינית נמוכה או מטופלים עם הפרשת מוצין גבוהה יחסית?

    3. מהם שיקולי הבסיס שאתה נוקט בהתאמות השונות? האם אתה מציג למטופל את האפשרויות העומדות לפניו או שמחליט כבר סמכא על הטיפול האידאלי לבעיה?

    • המרכז לקרטוקונוס הגיב:

      שלום רב,
      1. עדשה היברידית אכן מהווה פתרון טוב לטווח רחב של קרניות מעוותות וארגולריות. כמו כן, עדשת מגע היברדית מספקת פתרון יעיל ביותר לעיוות מרכזי עם מיקום של קון מרכזי וקצת תחתון וכנראה מספקת את הפתרון היעיל ביותר מכל העדשות. עדשה היברידית יכולה לתת מענה גם למצבים מתקדמים של קרטוקונוס ומלבד היתרון של קלות ההתאמה (מהצד של איש המקצוע), סלחנית לטעויות (מצד איש המקצוע), נוחות (מצד המשתמש) ואיכות ראייה מעולה יש לה יתרון של שליטה מעולה במרכוז (ע"י שימוש בחצאיות שונות – למרות שרוב רובם של ההתאמות מתבצעות עם חצאית שטוחה). יתרון של חצאית גמישה עולה על יכולת התאמות הסקלרליות כיוון שמיפוי עם שטח מעל 13 יקר ומכשיר ייעודיים למיפוי הסקלרה בלבד נמצאים בפיתוח וצפויים לצאת לשוק רק בעוד שנה. החצאית הגמישה של עדשות המגע ההברידיות מספקת מענה מצוין לעדשות המגע הטוריות הסקלריות ולא נופלות באיכות ההתאמה מהן.
      למעשה המחסום העיקרי של העדשה ההיברדית הינה העלות הגבוהה (3500 ש"ח לחצי שנה ו 5500 ש"ח לשנה-לפי מחירון חברה ולפני הנחה) לפציינט. העלות הגבוהה של העדשה ההיברדית נובעת רק בגלל החיטוי שלה שמצריך קרני גמא (בגלל שניתן לחטא את העדשות כיחדה אחת – רק שהחצאית של הרכה מחוברת לעדשה הקשה).. חיטוי ההברידית בעזרת קרני גמא יקר ביותר ולכן מחירה גבוהה.
      2. בהנחה ואתה מתאים עדשה סקלרלית במנגנון סגור (יש מגוון דרכים לאפשר מנגנון פתוח בסקלרליות ולאפשר משאבת דמעות כמו חירור, פתיחת edge וכו' וגם הבדיקה קלה-פלורסין על הלחמית והסתכלות שהפלורסין נכנס לעדשה) אז אכן ההברדית אינה ממש סגורה יחסית והדבר מהווה יתרון חשוב. החומר גלם בהיברדיות (למשל חצאית מסוג הידרג'ל) מגיבה מעולה עם משטח העין ויציבה מאוד. הדבר תורם להרכבה ממושכת יותר ולמניעת אי סבילות לעדשות מגע, תגובה של הרקמות המוקזיות לחומר הגלם ומצבורי משקעים.
      3. שיקולי הבסיס מתחלקים ל2 כפי שציינת: א. התאמה והצעה לפי שלבים ומחיר (בהתחשב גם במצב הקרטוקונוס) למשל רכות טוריות, עדשות קשות רגילות,עדשות רכות לקרטוקונוס,עדשות קשות לקרטוקונוס, היברדיות וסקלרליות (וגם כאן מסמי סקלרליות, מיני סקלרליות ועד סקלרליות מלאות שלדעתי כבר איבדו את מקומם). ב. קביעה של סוג העדשה בהתאם להיסטוריה של הפציינט, מצב הקרטוקונוס (לפי המיפוי והסליט) ומצב משטח העין (יובש, ארזיות וכו'). לרוב, צורת העבודה של איש המקצוע יכולה להיות נוטה לאפשרות ב אך בגלל ההחזר הנמוך בישראל לעדשות לקרטוקונוס ביחס לעולם רצוי לשלב בין אפשרות א וב
      דר ניר ארדינסט המרכז לקרטוקונוס

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר לפרסם תגובה.

    לתאום פגישה

      כל הזכיות שמורות למרכז לקרטקונוס 2010© | עיצוב ובניית אתרים Atar2b

      דילוג לתוכן